Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2009

STUDIO VOICES - ΟΔΩΝ ΦΥΛΗΣ & ΘΗΡΑΣ

Γύρω στα 1850 η οδός "Φυλης" ήταν ένας χωματόδρομος με περιβόλια που οδηγούσε από την Αθήνα στη Χασιά. 100 χρόνια αργότερα, γύρω στα 1950, στη σταδιακή επέκταση της πόλης με περιοχές όπως η "Κυψέλη", η "Βικτώρια", το "Μουσείο", η "Κολιάτσου", τα "Πατήσσια",ο ίδιος δρόμος είχε αλλάξει οριστικά. Υπέροχα κτήρια, σε ρυθμό νεοκλασσικό, αρτ νουβό, Ανταμς, ακόμα και Μπαουχάουζ είχαν χτιστεί κατά μήκος, αλλά και γύρω από το δρόμο. Και ύστερα ήρθε το χάος της αντιπαροχής , οι πολυκατοικιες της Χούντας και η υποβάθμιση. Στις αρχές του 80, όσα από τα παλιά σπίτια δεν γκρεμίστηκαν ( πολλά από αυτά, έγιναν μπουρδέλα και γλύτωσαν) τα άφησαν να ριμάξουν . Εκείνη την εποχή ο Φόντας ήταν ένας νεαρός φανατικός οπαδός της Πάνκ μουσικής σκηνής και των μεταλλαξεων της, από τα Νότια προάστια ,από εύπορη οικογένια και με πληγές στα μπράτσα, αφού κάρφωνε τις κονκάρδες των Σεξ Πίστολς κατευθείαν απάνω στο δέρμα του. Έπαιζε πλήκτρα και είχε συγκρότημα. Στην περιοχή έφτασε ψάχνοντας να νοικιάσει κάποιο χώρο για να μπορεί ανενόχλητος μαζί με τα άλλα μέλη του γκρούπ να κάνει πρόβες. Ο χώρος βρέθηκε στον πρώτο όροφο ενός τέτοιου παλιού σπιτιού στη συμβολή των οδών, Θήρας και Φυλής, δίπλα στα μπουρδέλα. Με τον καιρό και βλέποντας πως η εποχή το ζητούσε , στήνει μια τετρακάναλη κονσόλα και αποφασίζει να τον μετατρέψει σε στούντιο ηχογραφήσεων. Είναι η εποχή που οι συνοικίες γεμίζουν από μικρά ερασιτεχνικά γκρουπάκια μεν, αλλά χωρίς ιδιαίτερη πρόσβαση σε όργανα και τεχνικό εξοπλισμο. Τυχαινε καποιος "προνομιουχος", με πατέρα ή μπάρμπα ναυτικό να έχει στο σπίτι του, κάπου στο σαλόνι, στολισμένο με σεμεδάκια της γιαγιάς κανα δίσκαλο αρμόνιο Victron με φιξαρισμένα ακοπανιαμέντα και αυτό ήταν συνήθως όλο ... Ούτε λόγος τις περισσότερες φορές για ηχογράφηση με τετρακάναλο, για ηλεκτρικά όργανα ή κάποια ντράμς. Έτσι πολλές παρέες φίλων που έτυχε εκείνα τα χρόνια να ψάχνουν για μια ρολ&ρολλ ταυτότητα μέσα στα συντρίμια των περασμένων μεγαλείων αυτης της πόλης, πέρασαν το κατώφλι του VOICES, και προσπάθησαν για άπειρες νοικιασμένες ώρες να προβάρουν ... το τίποτα ή τα πάντα. Η διαφορά με τις αντιστοιχες παρεες του 60 και 70 που προβάριζαν στις αυλές των σπιτιών τους ήταν πως τώρα πια μπορούσες με ένα μικρό τσοντάρισμα απο το χαρτζηλικι σου, να παιξεις με αλλους σε ένα πραγματικο στουντιο, από τα πολλά που άνοιξαν τότε σε όλη την Αθήνα και με πραγματικά όργανα. Μέσα από την μακρόστενη αίθουσα με το γκριζο μονωτικο υλικο και την καμένη από τα αποτσίγαρα μοκέτα , ξεχύθηκαν τότε, μέχρι τους γύρω δρόμους όλες οι εκδοχές του ροκ&ρολλ. Πολλές φορές καταστράφηκαν όργανα, ενισχυτές κάηκαν, ντράμς ξεκουρδιστηκαν, μικρόφωνα βομβαρδίστηκαν αλύπητα με σάλια, καυγάδες για το ποιος θα παιξει μπάσο και ποιος ντραμς ( πολλες φορες δεν υπηρχε ουτε μπασιστας, ουτε ντράμερ ), αμέτρητα τραγούδια-ύμνοι του ροκ&ρολλ δολοφονήθηκαν σε μαθητικα τζαμαρισματα και ότι συμβαίνει γενικά σ'αυτές τις περιπτώσεις εφηβικής καύλας. Την ίδια στιγμη όμως, άρχισαν να βγαίνουν από το ίδιο στούντιο, αξιόλογες δουλειές, από επαγγελματίες μουσικούς που τότε έκαναν τα πρώτα τους σημαντικά βήματα στο χωρο. Όπως και να είχε πάντως, όλη αυτή η θερμή διάθεση που έδειχναν οι ερασιτέχνες επίδοξοι ροκερς και η ενεργεια που σπαταλούσαν ακατάπαυστα στις πρόβες, μόνο καλό θα μπορούσε να κάνει στην ενχώρια ροκ μουσική σκηνή και πολυ συντομα αρχισαν να φαινονται τα πρώτα αισιοδοξα αποτελεσματα. Μεχρι τις αρχές του 90, άνοιξαν κάμποσες ανεξαρτητες μουσικες εταιρίες, πολλές μουσικές σκηνές, πάρα πολλά νέα και καλα συγκροτήματα εμφανίστηκαν.Ετσι η τετρακάναλη κονσόλα άρχισε σιγα, σιγά να μεγαλώνει και ο Φόντας παντρεμένος πια και με παιδι άρχισε να επενδύει στη δουλειά του , αναβαθμίζοντας το VOICES από απλό "προβάδικο" σε ένα σύνχρονο μουσικό στουντιο έτοιμο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ροκ έξαρσης ... που όμως σταμάτησε ξαφνικά, λίγο καιρό μετά.
Μέχρι τα τέλη του 90, οι περισσότερες ανεξαρτητες μουσικές εταιρίες είχαν κλείσει, Οι μεγάλες εταιρίες δεν ποντάριζαν στο ροκ , το ίδιο και οι περισσοτερες μουσικες σκηνες που ή είχαν κλείσει και αυτές ή δεν λειτουργούσαν πια με ροκ εμφανίσεις και βέβαια την ίδια μοιρα είχαν τα περισσότερα "προβάδικα" και στουντιο που δούλευαν μόνο με ροκ μουσικούς.

Κάπου εκει, στα τέλη του 90, έκλεισε και το VOICES. Λίγο πριν μαζέψει ο Φόντας τα μηχανήματα του και φύγει για πάντα από την περιοχή μου είπε:

" Το ροκ στην Ελλάδα είναι αρπαχτή. Όταν άνοιξα το VOICES το 80 , πιστευα, ότι σε 10, άντε σε 15 χρόνια, θα είχε προλάβει να στηθεί μια αξιοπρεπής ελληνική ροκ σκηνή . Πέρασαν 20 . Και δεν είναι ότι δεν αγαπάω αυτό το μέρος ή τη δουλεια μου, απλώς βαρέθηκα να περιμένω . Αν είναι να ηχογραφώ λα'ι'κους, δεν χρειάζεται να έχω δικό μου στουντιο στη Φυλής, μπορώ να κάνω την πουτάνα και αλλού ..."

Και μετά πέρασαν αλλα δεκα χρόνια απο την τελευταία φορά που είδα τον Φόντα.

Τα παλιά σπίτια στην οδό Φυλής ρημάζουν ακόμα στην περιοχή περιμένοντας κάποιον να τα φρεσκάρει, να τα αναβαθμισει, να τα διασώσει, γνωρίζοντας πως κινδυνευουν να γκρεμιστούν από μέρα σε μέρα ή στην καλύτερη να στεγάσουν κάποιο μπουρδέλο.

Ένα ακόμα μπουρδέλο, μέσα στα τόσα.

4 σχόλια:

  1. Oι "Συμπληγάδες Μέρες" θα θυμούνται πάντα το Voices και τα παιδιά που μας βοήθησαν να ηχογραφησουμε κάποια από τα σημαντικότερα demo μας εκεί το 1998.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμπληγάδες Μέρες - Σκέτη φέτα αγάπη
    H ηχογράφηση και η μίξη έγινε στο ιστορικό studio Voices το '98 από τον Φώντα.
    http://www.youtube.com/watch?v=7XfJWggJNVs

    http://www.jumpingfish.gr/sympligades_meres

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. http://www.youtube.com/watch?v=N7fgNK1cZXM

    Ακόμη μια ηχογράφηση στο studio Voices από τον Φώντα το 1998.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. θεός ο Φώντας. Ο μόνος που έκανε fade out πιάνοντας ένα ένα τα volumes του 16κάναλου. Δεν κάνω πλάκα. Μιξάραμε την ηχογράφηση της μπαντας μου, είχα πιάσει εγώ τα 8 δεξιά volumes, αυτός τα 8 αριστερά και τα κλείναμε σιγα σιγα. Αν έβαζες ακουστικά θα άκουγες τα τύμπανα να ξεμένουν μόνα τους στο τέλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή