Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2011

Οταν οι "ΠΑΝΤΕΙΑΚΟΙ" συναντησαν την " ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΚΗΦΙΣΟΥ ΓΑΛΑΤΙΑ "

Aπόσπασμα απο το βιβλιο: "ΧΕΒΥ ΜΕΤΑΛ -ΡΟΚΑΜΠΙΛΙ - ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΟΠΑΔΟΙ - Νεανικοι πολιτισμοι και υποπολιτισμοι στη Δυτικη Αθηνα

Κεφ 5 , σελ 285

" Η ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΩΝ ΡΟΚΑΜΠΙΛΙ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ - ΟΙ ΡΟΚΑΜΠΙΛΙ ΤΟΥ ΛΟΦΟΥ ΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΝΕΟΤΕΡΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Λοφος Αξιωματικων
Ειναι περιοχη του Περιστεριου, μια απο τις πιο απομονωμενες και γι'αυτο και πιο "προλεταριοποιημενες" περιοχες στο Περιστερι, πραγμα που φαινεται απο τον τροπο δομησης της περιοχης ( μικροι δρομοι , κακοφτιαγμενα σπιτια, ελλειψη ανοικτων χωρων και πρασινου κλπ ) απο την εξωτερικη εμφανιση των κατοικων ( φορουν φτηνα ρουχα ως επι το πλειστον) και απο την εν γενει συμπεριφορα τους ( υπαρχει καχυποψια, επιφυλακτικοτητα κλπ )
Σ'αυτη την περιοχη εχει εντοπισθει και παρατηρηθει μια ομαδοποιηση νεων με ροκαμπιλι στυλ ( προερευνα 1988, ερευνα 1991-93 )

Μικρη ιστορικη αναδρομη των ροκαμπιλι στο Λοφο Αξιωματικων

Στην προερευνα που ειχαμε κανει το 1988 (βλ. Α. Αστρινακης 1991 ) και συμφωνα με μαρτυριες των κατοικων της περιοχης, η παρεα των ροκαμπιλι εχει δημιουργηθει απο το 1979. Τοτε η παρεα ηταν περισσοτερο μαζικη και δομημενη σε σχεση με σημερα. Αρχηγος της παρεας ηταν ο "Γ" που σκοτωθηκε σε τροχαιο ατυχημα. Το 1984 η παρεα των ροκαμπιλι εξεδιδε "φυλλαδιο" με το οποιο εξεφραζε τις αποψεις της. Δεν υπαρχουν αλλες σχετικες πληροφοριες για τον τροπο και τη διαρκεια εκδοσης του εν λογω φυλλαδιου, καθως και ακριβες περιεχομενο και τον τροπο διακινησης.
Η πρωτη εμπειρικη μελετη που πραγματοποιησαμε για τους ροκαμπιλι εγινε κατα τα ετη 1987-88 στο πλαισιο μιας περιορισμενης εθνογραφικης ερευνας πεδιου. Επομενως ο τομεας του σημερινου ερευνητικου προγραμματος ειδικα για την υποκουλτουρα αυτη της περιοχης Περιστεριου εχει χαρακτηρα εξακολουθητικης και συμπληρωματικης μελετης. Αυτο αφορα κυριως την ομαδοποιηση του Λοφου Αξιωματικων ( δηλαδη τους πρωην, L.A. Teds ) την οποια αν και διαφοροποιημενη σημαντικα ειχαμε την τυχη να ξανασυναντησουμε.
Ηδη κατα την πρωτη μας ερευνα (1987-88) διαπιστωσαμε τις απαρχες της παρακμης της υποκουλτουρας. Εκτοτε το στυλ αυτο μαλλον εχει περιελθει σε διαδικασια προ'ι'ουσας εξαφανισης. Τα περισσοτερα απο τα βασικα του συνοικιακα στεκια εκλεισαν ( παραδειγμα το μπαρ Dam ) ή αλλαξαν τυπο υποπολιτισμικης πελατειας ( οπως το μπαρ " Ten").
Στο εξης, νεα ή συμπληρωματικη ερευνα για την υποκουλτουρα αυτη πρεπει να παρει απαραιτητως μορφη ιστορικης κοινωνιολογιας. Μονον ετσι θα καταστει δυνατον να βρεθουν εκεινα τα στοιχεια απο τη φυσικη ιστορια ροκαμπιλι, τα οποια θα ολοκληρωσουν το προφιλ της υποκουλτουρας αυτης, τοσο στη Δυτικη Αττικη, οσο και στο κεντρο και στα βορεια προαστεια και επομενως θα διερευνησουν την κοινωνικη στρωματοποιηση και την πο,ιτισμικη διαφοροποιηση του στυλ.
Στην προηγουμενη ερευνα συναντησαμε και ασχοληθηκαμε με τους L A Tends ου Λοφου Αξιωματικων καθως και με μια παρεα ροκαμπιλι η οποια εδρευε στο κεντρο του Περιστεριου και συγκεκριμενα στο μπαρ "Dam" ( με βασικο υποκειμενο ερευνας τον "Θ" ενα μελος απο την πρωτη γενια. Επισης διαθεταμε ενα αξιολογο πληροφορητη, ως ερευνητη: που ηταν πτυχιουχος κοινωνιολογιας. Ο τελευταιος ηταν στενος φιλος του πρωτου και αν κρινουμε απο την σταση του απεναντι στο στυλ αυτο και τα "μυστικα" που γνωριζε, πρεπει να ηταν παλιοτερα ενταγμενος στην ομαδα. Επισης δυο ακομα βασικα μας ερευνητικα υποκειμενα ηταν δυο αδελφοι ροκαμπιλι ο "Παλιος Κ" και ο "Παλιος Θ", οι οποιοι επισης ανηκαν παλαιοτερα στους LA Teds


Το κατεξοχην "στεκι" της παρεας σημερα ειναι η καφετερια "Ran". Ειναι ενα γωνιακο κτιριο με μια κυρια αιθουσα και ενα παταρι. Η κυρια αιθουσα περιεχει ενα μπαρ, καρεκλες και τραπεζια, αρκετα ηλεκτρονικα παιχνιδια, ενα μπιλιαρδο και ενα ποδοσφαιρακι. Το παταρι ειναι ενας απομονωμενος και σχεδον αθεατος χωρος οπου υπαρχει μονιμα ενα πανω, το οποιο εχουν στησει οι ροκαμπιλι
Οι ροκαμπιλι δραστηριοποιουνται και στους δυο χωρους της καφετεριας, οπως εχουν ηδη περιγραφει. Στην κυρια αιθουσα καταλαμβανουν συνηθως το χωρο που εκτεινεται απο το μπαρ και στο πλαι και προς τα κατω, οπου βρισκεται το μπιλιαρδο, το ποδοσφαιρακι και ενα ηλεκτρονικο παιχνιδι μπασκετ. Εδω οι ροκαμπιλι συγκεντρωνονται ως παρεα, η οποια δεν υπερβαινει συνηθως τα 4-5 ατομα για να παιξουν ή να παρακολουθησουν αλλους ροκαμπιλι οταν παιζουν, ανταλλασσοντας μεταξυ τους αστεια επιφωνηματα αναλογα με την εκβαση του παιχνιδιου.
Ο συγκεκριμενος χωρος δρασης των ροκαμπιλι ειναι αποκλειστικος γι'αυτους και δεν παραβιαζεται απο αλλους για το χρονικο διαστημα που αυτοι βρισκονται σ'αυτον.
Το υπολοιπο μερος της κυριας αιθουσας καταλαμβανεται απο θαμωνες, μεγαλυτερης ηλικιας απο το ροκαμπιλι, που ειναι πιθανοτατα γειτονες. Αυτοι επισης, οπως εχουμε παρατηρησει, εχουν αναπτυξει ιδιαιτερες σχεσεις με τους διαχειριστες που ειναι ενα ζευγαρι αναλογης ηλικιας μ'αυτους ( δηλ. περιπου τριαντα χρονων και πανω ). Η Ran ειναι η καφετερια της γειτονιας, ετσι οι πελατες-θαμωνες της ερχονται συνηθως μεμονωμενοι για να συναντησουν τους γνωστους τους ή να περασουν μονοι την ωρα τους.
Και οι δυο κατηγοριες πελατων της καφετεριας αισθανονται και συμπεριφερονται ανετα στο χωρο, λογω των συχνων, σχεδον καθημερινων, επισκεψεων τους και των συνεχων επαφων τους με τα ιδια, συγκεκριμενα προσωπα που συχναζουν εκει. Γι'αυτο ειναι επιφυλακτικοι αλλα και περιεργοι με τους "ξενους" που επισκεπτονται το χωρο τους, οπως φανηκε να ειναι με μας, τους ερευνητες.
Οι δυο κατηγοριες πελατων της καφετεριας αποτελουνται αποκλειστικα σχεδον απο αντρες. Η παρουσια των γυναικων στο χωρο ειναι ασημαντη, ενω, κατα τη διαρκεια των τακτικων παρατηρησεων μας εντοπισαμε τεσσερις εως πεντε γυναικες που παντοτε συνοδευονταν απο αντρες. Η παρουσια των γυναικων στην παρεα δεν σημαινε και την ενεργο συμμετοχη τους σ'αυτη, δηλαδη δεν συζητουν με τους αλλους αντρες της παρεας, αλλα η δραση τους ηταν σαφως διαχωρισμενη λογω φυλου. Ετσδι οι γυναικες που συχναζουν στον χωρο παιζουν μονες τους ηλεκτρονικα παιχνιδια ή συζητουν με τη διαχειριστρια, ενω αυτες που δεν ειναι θαμωνες καθονται με τον συνοδο τους [ ... ]
Γινεται λοιπον φανερο οτι στην παρεα των ροκαμπιλι η παρουσια των γυναικων δεν ειναι μεγαλη ουτε μονιμη και ο ρολος τους εκει ειναι "περιθωριακος". Αυτη η παρατηρηση ενισχυει την αποψη οτι οι ροκαμπιλι εχουν υιοθετησει τις παραδοσιακες αξιες, οσων αφορα τις αντιληψεις και τον τροπο συμπεριφορας τους προς τις γυναικες που σαφως τις "διακρινουν" απο αυτες.
Οπως προαναφερθηκε, η παρεα αυτη ειναι αμιγως αντρικη. Η εμφανιση γυναικων ειναι σπανια, ετσι συγκεντρωνονται και διασκεδαζουν σχεδον παντοτε μεταξυ τους.
Κατα τη διαρκεια της ερευνας μονο μια φορα εντοπισαμε καποιο ατομο της παρεας με ενα κοριτσι στη Ran. Οση ωρα παρεμεινε στο χωρο το ζευγαρι συζητουσε, ενω επιναν το αγορι μπυρα και το κοριτσι πορτοκαλαδα. Επισης η εξωτερικη εμφανιση του κοριτσιου ηταν επιρεασμενη ως ενα βαθμο απο το στυλ ροκαμπιλι, δηλαδη φορουσε τζιν παντελονι με ρεβερ και τζιν κοντο μπουφαν. Ακομα ηταν πολυ νεαρης ηλικιας, περιπου 15-16 χρονων και ενω συμπεριφεροταν συγκρατημενα φαινεται να ειχε αποδεχθει το περιβαλλον στο οποιο βρισκοταν. Απο την αλλη μερια, ο νεαρος συνοδος της ηταν ανησυχος, πιθανως σχετικα με τις αντιδρασεις των "αλλων" θαμωνων, οι οποιοι ηταν γνωστοι του, αλλα και με την αντιδραση της ιδιας της κοπελας, που συνοδευε, προς την οποια ηταν πολυ προστατευτικος.
Επισης απο σχετικες συζητησεις με το "Γερο ροκαμπιλα" της παρεας, ο ιδιος μας εξομολογηθηκε την ερωτικη του απογοητευση απο μια πολυ νεαροτερη κοπελα που ειχε επιδιωξει να του επιβληθει και να του αλλαξει τροπο ζωης πραγμα το οποιο δεν πραγματοποιηθηκε, με αποτελεσμα να χωρισουν μεταξυ τους.
Φαινεται λοιπον οτι οι παρεες των ροκαμπιλι εχουν υιοθετησει ορισμενες παραδοσιακες αξιες στον τροπο ζωης τους, γι'αυτο και ως ενα βαθμο εχουν σταση επιδειξης ανδρισμου απεναντι στις γυναικες. Αυτο γινεται περισσοτερο φανερο μεσα στις αφηγησεις τους. Δεν επιθυμουν οι γυναικες να οριζουν τη σχεση τους. Επιπλεον, η παρεα τους δεν απαρτιζεται και απο γυναικες ετσι ωστε, μεσα απο τη συχνη επικοινωνια μαζι τους, να αποκτησουν συνειδηση, οχι μονο της διαφορετικοτητας τους, αλλα και των κοινων στοιχειων που συνδεουν τα δυο φυλα για να μπορουν να συνυπαρξουν ισοτημα . Υπερτονιζοντας λοιπον τον ανδρισμο τους απομακρυνουν αλλα και απομακρυνονται απο τις γυναικες, γεγονος που το "εισπρατουν" ως αποτυχια προσωπικη, η οποια δεν οφειλεται μονο σε προσωπικους λογους αλλα και στον τροπο ζωης τους που εχει υπαγορευτει απο την υποκουλτουρα στην οποια ανηκουν [ ... ]
Η παρεα που εξεταζουμε ειναι χαλαρα ιεραρχημενη με βαση την ηλικια των ατομων.
Στην παρεα υπαρχει, εκτος απο την υπαρξη "αρχηγου" και ενας "Γερος" ροκαμπιλι, οπως ο ιδιος αποκαλει τον εαυτο του, ηλικιας 35 χρονων περιπου.
Κατα τη διαρκεια της προερευνας ( χειμωνας-ανοιξη 1988 ) το συγκεκριμενο ατομο ειχε θεωρηθει αρχηγος της παρεα;, ομως δεν γνωριζουμε αν ο σημερινος αρχηγος ειναι το ιδιο προσωπο, πραγμα που μπορει να αμφισβητηθει λογω, κυριως, της προχωρημενης ηλικιας του.

Ο χωρος και ο χρονος σχόλης:

Τα περισσοτερα ατομα της παρεας ειναι μαθητες, οι οποιοι ομως εργαζονται περιστασιακα σε χειρωνακτικες, ως επι το πλειστον, εργασιες για να εξασφαλισουν το χαρτζηλικι τους.
Στον ελευθερο χρονο τους συχναζουν στην καφετερια Ran κυριως τις απογευματινες ωρες, που ειναι το βασικο τους στεκι επειδη βρισκεται στη γειτονια τους. Ορισμενα βραδια, συνηθως μια φορα την εβδομαδα, επισκεπτονται το μπαρ Ten. Επισης πηγαινουν σε καποιες συναυλιες ( Chuck Berry ) και ανταλασσουν, συμφωνα με πληροφοριες, επισκεψεις στα σπιτια τους.

Ειναι αξιοσημειωτο οτι στον κυριο χωρο σχόλης η rock&roll και ροκαμπιλι μουσικη απουσιαζει απο τη διασκεδαση της παρεας. Πιο συγκεκριμενα, στην καφετερια Ran ακουγεται μονο ελληνικη λα'ι'κη μουσικη της δεκαετιας του 1970 καθως και προσφατα λα'ι'κα "σουξε", ενω η παρεα των ροκαμπιλι φαινεται να μην ενδιαφερεται γι'αυτην.
Στους αλλους ομως χωρους ( οπως τα μπαρ και οι συναυλιακοι χωροι ) τους οποιους, ωστοσο, δεν επισκεπτονται συχνα, η μουσικη και ιδιαιτερα το ροκ&ρολλ και ροκαμπιλι, προβαλλεται ως κυριο, ως βασικο, δηλαδη, στοιχειο διασκεδασης που παρακινει τους ροκαμπιλι σε ξεφρενο χορο. Ομως τα ειρωνικα σχολιο ενος ροκαμπιλι πληροφορητη απο την παρεα των Βικτωριανων ( βλεπε "Βικτωριανοι γατοι " ) για τον τροπο που χορευουν, δεν κρυβουν μονο τον ανταγωνισμο που υποβοσκει αναμεσα στις δυο παρεες, αλλα εκφραζουν και μια πραγματικοτητα: οτι η παρεα των ροκαμπιλι του Λοφου των Αξιοματικων δινει δευτερευουσα σημασια στη μουσικη και τον χορο σε σχεση με αλλες παρεες ροκαμπιλι


2 σχόλια:

  1. καλυσπερες ωραια αυτα τα γεγονοτα μηπως μπορεις να γραπσεις και για αλλες συμοριες οπως οι rockabilly bisons που ηταν στον αγιο δημητριο (μπραχαμι)νομιζω ηταν απο τις τελευταιες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολυ ευχαριστως να γραψω, ομως τους ακουω πρωτη φορα. Αν γνωριζεις γραψε καποια στοιχεια εδω η στειλε τα με mail σαν αρχη και θα βρεθουν και τα υπολοιπα

    ΑπάντησηΔιαγραφή