Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου 2012

ΠΕΦΤΟΥΝ ΟΙ ΣΦΑΙΡΕΣ ΣΑΝ ΤΟ ΧΑΛΑΖΙ ...

Ολοι λένε οτι το σκηνικο εγινε Σαββατο βραδυ και προφανως εχουν δικιο. Εγω το θυμαμαι παντα να εγινε καθημερινη , Δευτερα ή Τριτη συγκεκριμενα και την αλλη μερα που πηγα στο σχολειο, τοτε ημουν στο Δημοτικο, συζηταγαμε κρυφα με τον διπλανο μου την ωρα του μαθηματος τα γεγονοτα ...
Οποτε και να εγινε παντως, θυμαμαι τις Χριστοπαναγιες που ακουστηκαν στον αερα απο τους τεχνικους πριν κοπει η μεταδοση και σκασει το μαυρο στην οθονη και τη μανα μου και τον πατερα μου να εχουν κατουρηθει απο το γελιο και να μιλανε με φιλους στο τηλεφωνο που χτυπησε. Στις αρχες του 80 καποιος υπευθηνος του δευτερου προγραμματος της ελληνικης τηλεορασης, δεν ειχε περασει πολύς καιρος απο τοτε που λεγοταν ακομα ΥΕΝΝΕΔ, εψαχνε να βρει μια καλη ταινια για τη βραδινη ζωνη. Πηγε στο τεραστιο αρχειο με τις κοπιες και εκει ειδε εναν τιτλο που του γυαλισε: " ΠΕΦΤΟΥΝ ΟΙ ΣΦΑΙΡΕΣ ΣΑΝ ΤΟ ΧΑΛΑΖΙ ... ". Θεωρησε προφανως οτι ειναι γουεστερν ή γκαγκστερικο , κατι με μαχη τελος παντων και το αφησε στον διευθηντη ροης για τα παρακατω. 20 λεπτα μετα τρην εναρξη (και παλι δεν ειναι δυνατον να θυμαμαι ποση ωρα περασε) εγινε της πουτανας. Η ταινια κοπηκε στον αερα και για περιπου μιση ωρα απουσια εναλακτικου προγραμματος οι θεατες εβλεπαν τα γνωστα "χιονακια", χωρις καποια ανακοινωση, αμετρητα τηλεφωνηματα διαμαρτυριας, μαζεμενοι αγανακτισμενοι εξω απο το σταθμο, παραιτηση την αλλη μερα σύσσωμου του διοικητικου συμβουλιου της ΕΡΤ και του αρμοδιου Υπουργου, παρεμβαση του Πρωθυπουργου και του Προεδρου της Δημοκρατιας, κατακραυγη στον ελληνικο και ξενο Τυπο.
Ο σκηνοθετης της ταινιας, Νικος Αλευρας περασε στην ιστορια του ελληνικου κινηματογραφου μεσα σε λιγα λεπτα της ωρας. Η ταινια ειχε γυριστει το 77 και μεχρι εκεινη τη νυχτα του 84 σχεδον κανενας δεν την ηξερε.
Η ταινια χαρακτηριστηκε πορνογραφικη και ακαταλλη για ανηλικους απο τους λογοκριτες της εποχης, αν και δεν περιεχει σκηνες σεξ. Η κολασιμες σκηνες που σκανδαλισαν το απροετοιμαστο ελληνικο κοινο της δεκαετιας του 80 ηταν ολες και ολες τρεις. Στη μια ο σκηνοθετης παριστανει το μωρο και μια γυναικα, ας πουμε η μανα του, που του ριχνει ταλκ στα παπαρια γιατι εχει συγκαει, στη δευτερη ο σκηνοθετης της αρπαζει το βυζι και αρχιζει να θυλαζει ενω υπαρχει και μια σκηνη που γυμνοστηθες γειτονισες ερχονται να τον δουν στη βρεφικη κουνια.
Εχουν δημοσιευτει πολλα για την ταινια και αρκει μια απλη πληκτρολογηση του τιτλου στο google για να εμφανιστουν. Αλλα μιλανε για γελοιοτητα, άλλα για μια "ψαγμενη" ταινια. Το σιγουρο ειναι οτι ο εμπνευστης της ειναι ενας εξυπνος ανθρωπος και με ιδιοτυπο, αυτοσαρκαστικο χιουμορ που ορισμενες φορες "σκοτωνει". Οποιαδηποτε αρνητικη κριτικη στον Αλευρα μοιαζει με το να καταβρεχεις με ποτιστήρι τη θαλασσα, αφου το κανει ο ιδιος πρωτα σε καθε ευκαιρια . Η γνωμη μου ειναι οτι προκεται για φαρσερ που αυτοσχεδιασε χωρις ελεος, αφηνοντας εδω και τριαντα χρονια σοβαροφανεις εμπειρογνωμονες του κινηματογραφου και ελληνικο κοινο ( που την ιδια ωρα γελαγε με την καθε ειδους βιντεομαλακια ) να βγαλει το φιδι απο την τρυπα για το τι θελει να πει ο " τραυματισμενος καλλιτεχνης που τρομαζει "( οπως λεει πανω κατω και ολοκληρος ο τιτλος ). Ο σκηνοθετης υποστηριζει στη μεση περιπου του φιλμ οτι "οι ταινιες δεν μπορουν να αλλαξουν τον κοσμο παρα μονο η πολιτικη δραση, οποτε δεν μπορει να υπαρξει κανενας διαλογος με το κοινο". Λεει επισης οτι "το συστημα αποροφα τα παντα και οι αστοι συνηθιζουν τα παντα, γι'αυτο προσπαθησε να φτιαξει μια ταινια που οχι μονο δεν θα καταλαβαινουν αλλα θα τους εξοργιζει κι'ολας". Περα απο αυτα τα δυο η Ιστορια μας λεει τελικα πως καταφερε και να τους τρομαξει με καποιο τροπο. Εστω και αθελα του.


3 σχόλια:

  1. lete na ginei kamia plaka pali shmera pou exei h et1 ton kynodonta??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγινε Κυριακή μεσημέρι!!

    Το θυμάμαι διότι είχαμε τραπεζώσει κάτι θειούς μου απο το εξωτερικό και η τηλεόραση επαιζε χωρίς να της δίνει κανένας σημασία μέχρι που άρχισε η ταινία και την κλέισαμε σχεδον αμέσως. Ακολούθησε ολόκληρη συζήτηση για το θέμα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή